mandag 3. august 2015

Ripsgelé!

Klassikeren av alle klassiske syltetøy er ripsgelé. Et småsurt bær som forvandles til et søtt, mykt syltetøy med en lekker farge. En nystekt croissant med ripsgelé gjør at man husker hvorfor livet egentlig er en fest!

Jeg liker å gjøre ting så enkelt som mulig, og dampkoker bæra i en saftkjele. Alternativt kan du koke rips sammen med vann i en kjele (i ca 30 minutter). Sil så safta fra bæra gjennom et klede (eller kjøp et fiffig stativ m/klede på). Jeg pleier da å beregne 3 dl vann pr kilo rips. Sukker pr liter saft er det samme uansett måte du safter på, ca. 700 - 800 gr sukker pr liter saft. Her må du som alltid smake deg til. 
Det som er viktig er å bruke rips som ikke er for modne, altså plukk tidlig i sesongen. Da inneholder ripsen mest pektin, som er stoffet som gjør at du får geléen til å stivne. 

Ripsgelé

2,8 kg rips
500 gr syltesukker
200 gr hvitt sukker

Dampkok rips i en saftkjele. Fremgangsmåten er den samme som du bruker når du lager ripssaft. Med et unntak, du skal ikke bruke sukker under dampinga.  Hell den ferdige safta over i en kjele, og ha i sukker. Rør til sukkeret er helt oppløst. Smak til med eventuelt mer sukker. Jeg begynner alltid med minimum av det jeg tror trengs. Safta kokes deretter i 10-15 minutter uten omrøring. Test så med en skje om geleen er ferdig. La litt gele renne på baksida av en spiseskje, når "dråpen" bak på skjea stivner er gelén ferdig.Du kan gjøre det samme på en kald tallerken (er nesten lettere). Ha den varme geléen over på varme reine glass.



2 kommentarer:

  1. Ripsgelé er kjempegodt med peanøttsmør som "peanutbutter and jelly sandwich"!

    Jeg lagde ripsgelé fra bær i hagen i fjor, men fikk et øyeblikks panikk da jeg målte opp ingrediensene og så hvor mye sukker som skulle nedi! EEek! Kort fortalt sløyfet jeg sikkert 1/3 av sukkeret og resultatet ble en temmelig syrlig gelé! Ooops. Det ble godt likevel, men nok ikke "som den skal være". Fint bilde med forskjellige glass, fryktelig søte :)

    SvarSlett
  2. Takk, det er gjenbruk av diverse glass, er ganske fornøyd med de selv også;)
    Ja, det kreves enormt mye sukker dessverre, men vi får heller spise det litt sjeldnere. Selv er jeg ikke så glad i peanøttsmør på brødskiva, men ser for meg at komboen du beskriver må være knall! Søtt, syrlig og litt knas:)

    SvarSlett