torsdag 31. juli 2014

Stikkelsbærsyltetøy

Så du en tjukkas i bikini istad som hoppet ukoordinert rundt på plenen, vifta med hendene og forsøksvis plukket bær?Det var meg som i et tappert forsøk prøvde å bedrive matauk, uten å bli stukket av veps. Ord som elegant og grasiøs er vel ikke helt de rette beskrivelsene av det som skjedde! Inne i meg bor det nemlig en person på 92 år som husker de harde 30-åra, og ikke minst krigen. Dette betyr at når bærsesongen er i gang så bare MÅ jeg plukke bær, safte og sylte.Veps eller ikke veps. Heldigvis er resultatet vel verdt prøvelsene.




Stikkelsbærsyltetøy

8 dl (500 gr.) stikkelsbær 
0,5 dl vann
1,5 dl syltesukker

Rens bæra, ha vann og bær i en kjele, og kok til stikkelsbæra er møre. Smak til med sukker, og la syltetøyet fortsette å koke til sukkeret er helt oppløst.

Ettersom jeg bruker lite sukker i syltetøyet er det ikke særlig holdbart. Anbefaler derfor å fryse ned det som ikke skal spises  på denne sida av jul.



Syltetøyet smaker fortreffelig på nystekte vafler

2 kommentarer:

  1. Hahaha, det var litt av en kamp for å få tak i noen stikkelsbær! Det er tydelig at det var verdt det da ;)

    SvarSlett
  2. hehe, alt for bæra!;) Helt klart verdt det, heldigvis var det kun en dag jeg spratt rundt i en blodig kamp mot ondskapen (eh, eller noe sånt). Neste år skal jeg teste ut kompott, og da er det forhåpentligvis ikke vepse år;) Dette er neste prosjekt med resten av bæra fra den dagen. http://baconlovergoesvegetarian.blogspot.no/2012/07/stikkelsbrdrikk.html

    SvarSlett