torsdag 8. mai 2014

Sushi på vegetarvis

Jeg har alltid tenkt at det må være rimelig enkelt å lage veggis-sushi hjemme. Det var det! Særdeles enkelt ettersom jeg juksa litt, og kjøpte en startpakke med et såkalt "sushikit" i. Den inneholdt tempurapulver, bambusmatte, noriaark, ris, riseddik, soyasaus, ingefær og wasabi. Det er selvsagt ikke nødvendig å kjøpe en slik pakke, det meste kan du få kjøpt i "løsvekt," eller laget selv.

Hva er så egentlig sushi?Dette er hva Wikipedia sier om saken; "Sushi (jap; marinert ris) er Japans nasjonalrett og består av ris blandet med eddik, sammen med diverste toppinger. Det er en vanlig misoppfattelse at all sushi inneholder eller består av rå fisk. Rå fisk er en viktig ingrediens, men brukes ikke i all sushi. Sushi kan også for eksempell frityrstekes (tempura)".

Det jeg laget var såkalt maki, og tempura. For å lage maki brukte jeg kokt ris  med riseddik i, delte opp grønnsaker og rullet dette sammen i noriark. Videre laget  jeg tempurarøre fra pakke. Dette kan selvsagt også gjøres fra bunnen av hjemme. I tempurarøra dyppet jeg tynne strimler av quorn fileer, som deretter ble frityrkokt. Disse quornbitene hadde jeg skåret litt tykke, så de måtte deles mer da de var ferdige.
Kikk på bildene og la deg inspirere til deilig sushi, som altså overhodet ikke må bestå av rå fisk!

Denne makien består av avokado og agurk. Litt store biter.

Maki med ris, agurk, avokado og tempura.

Det var litt vrient å rulle alt sammen fint, så her er en variant der det ble lagt ris og fyll på hver sin halvdel. Nederst på makien kan dere se noe som er skikkelig godt - squashblomst med tempura. 

Fristende, eller hva?
Squashblomstene forsvant fort!
Veldig gode i maki. Ville nok også fungert ypperlig i en vegetar versjon av "fish and chips"!. 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar